Jak się uczyć.....
Treść
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ – CZYLI NIE TAKA NAUKA STRASZNA
Dekalog uczenia się:
- Właściwe miejsce i pora. Zapewnij sobie spokojne miejsce do odrabiania lekcji; Unikaj uczenia się w łóżku lub w miejscach, które kojarzą się z rozrywką i snem; Ogranicz oglądanie telewizji, wyłącz telefon, usuń inne bodźce, które mogą przeszkadzać (np. niepotrzebne rzeczy na biurku); Rób sobie przerwy w odrabianiu zajęć. Ale: unikaj w przerwie ciekawych zajęć, lub przypominających uczenie się. Wyznacz określony czas na odrabianie lekcji, np.: o czwartej, po kolacji, przed oglądaniem telewizji, itp.; Najlepiej, w opinii specjalistów umysłowo pracuje się w godz. od 8.00 do 11.00 i od 14.00 do 17.00; W żadnym wypadku nie powinieneś uczyć się po obfitym posiłku, gdyż organizm nastawiony jest na trawienie oraz po godzinie 20.00, aby nie tracić cennych dla zdrowia godzin snu.
- Skojarzenia. Ucząc się, staraj się kojarzyć nową wiedzę z wiadomościami już przyswojonymi; Szukaj śmiesznych skojarzeń. Ułatwia to zapamiętywanie; Kojarzenie treści z obrazami;
- Urozmaicenia. Nie każda nauka wymaga nauki przy biurku – w różnych częściach pokoju możesz wybrać sobie kącik nauk ścisłych (matematyki, fizyki – przyda się biurko ze względu na rozwiązywanie zadań), kącik językowy, itp.; Urozmaicenie treści podczas nauki - nie wolno zbyt długo koncentrować się na jednym temacie. Najlepiej skakać po przedmiotach;
- Porządek. Sporządzanie codziennie listy spraw do załatwienia. Powinieneś zaznaczać na niej każde wykonane zadanie; Organizacja pracy: - trzymanie przyborów szkolnych w jednym miejscu. - kalendarz, w którym będziesz mógł notować zadane prace domowe; Porządek w pokoju i miejscu do nauki i tzw. twórczy bałagan;
- Wszystkimi zmysłami. Ludzie generalnie pamiętają * 10% tego, co słyszą, * 20% tego, co widzą, * 30% tego, o czym rozmawiają, * 90% tego, co robią.
- Zawsze planowo. Zanim przystąpisz do nauki powinieneś dokładnie zaplanować: kiedy i gdzie będziesz się uczyć; czas i miejsce nauki;
PO CO UCZYĆ SIĘ Z PLANEM?
1. Tworzenie planu wzmacnia poczucie wpływu na to, co się robi.
2. Plan zakłada twoją aktywną rolę w radzeniu sobie w różnych sytuacjach.
3. Planowanie chroni przed wyuczoną bezradnością, tj. poczuciem, że i tak nic od nas nie zależy.
4. Dobrze skonstruowany plan zapewnia odpowiednie proporcje nauki
i odpoczynku.
5. Dobrze skonstruowany plan przynosi efekty w nauce.
7. Powtórki
Powtarzanie lekcji po jej zakończeniu, sprawia, że mniej czasu
i wysiłku trzeba włożyć by odświeżyć wyuczony materiał; efektywne powtarzanie materiału - aby nauka była efektywna, musisz unikać bezmyślnego powtarzania materiału z lekcji; rozłóż powtórzenia w czasie;
8. Zadania domowe
Kolejność odrabiania lekcji:
- zła - odrabianie lekcji jedna po drugiej z tego samego bloku, np. historia
i język polski;
- prawidłowa - odrabianie lekcji jedna po drugiej kontrastującej
z sobą np. historia – matematyka; odrabianie na przemian zadań pisemnych, a potem ustnych; zaczynanie zawsze od najtrudniejszych, kończenie na najłatwiejszych (ulubione przedmioty);
9. Nagrody i oceny
Wzmocnienie pozytywne - nagroda mniejsza, ale natychmiastowa, działa bardziej motywująco, niż nagroda duża, ale odległa w czasie; Pamiętaj, że za każdy trud, również za trud nauki, warto siebie samego nagradzać; ważne, aby była to rzeczywiście nagroda, która sprawi, że następnego dnia weźmiecie się za naukę z werwą i ochotą;
10. Poczucie własnej wartości
Miłość rodziców do was, która nie jest uwarunkowana wynikami
w nauce; Pomoc we właściwej samoocenie swoich możliwości; Konstruktywna krytyka i adekwatna ocena.
POWODZENIA :)