Przejdź do treści
baner1
baner1
Przejdź do stopki

Konkurs Czytelniczo-Plastyczny „GÓRALSKIE CYTANIE”

Treść

PZ-II.5563.50.2024.AK

 

Konkurs Czytelniczo-Plastyczny

 

„GÓRALSKIE CYTANIE”

 

Gwarowych Tekstów Literatury Regionalnej

 

Podhala, Orawy, Spisza, Ziemi Zagórzańskiej, Pienin

 

W 1906 roku Stanisław Witkiewicz, we wstępie do kolejnego wydania „Na przełęczy”, zatroskany o gwarę podhalańską napisał, że jej degradacji można by zaradzić: „Wprowadzając do szkół ludowych książki pisane w gwarze, czytanki ułożone z rzeczy wzorowych. Takie Wypisy gwarowe mogłyby obejmować szkoły na terytoriach, na których dana gwara jest w użyciu. Tym sposobem dziecko obok języka literackiego zachowywałoby w pamięci gwarę, którą mówią ojcowie, nie przestawałoby jej używać, nie wyobrażałoby sobie, że ona jest lichszą lub śmieszną.”

Trzeba było czekać ponad 100 lat na wypełnienie woli duchowego ojca regionalizmu podhalańskiego. Dziś mamy „Góralską czytankę”, „Orawską czytankę”, „Spiską czytankę”, „Zagórzańską czytankę”, „Pienińską czytankę”. Jednak bez czytelników będą one martwą literą góralskiej kultury.

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1 – „Góralska czytanka”

Załącznik nr 2 – „Orawska czytanka”

Załącznik nr 3 – „Spiska czytanka”

Załącznik nr 4 – „Zagórzańska czytanka”

Załącznik nr 5 – „Pienińska czytanka”

 

Załącznik nr 5

Regulamin

 

Konkursu Czytelniczo-Plastycznego

 

II „GÓRALSKIE CYTANIE”

 

Gwarowych Tekstów Literatury Regionalnej Pienin

 

 

I. Postanowienia ogólne

 

 

  1. Konkurs skierowany jest do uczniów szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych województwa małopolskiego.

 

  1. Organizatorem Konkursu jest Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Warszawy w Grywałdzie.

 

  1. Współorganizatorami Konkursu są: Kuratorium Oświaty w Krakowie, Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ – Instytut Dziedzictwa Niematerialnego Ludów Karpackich w Ludźmierzu.

 

  1. Patronat nad Konkursem sprawują: Wójt Gminy Krościenko nad Dunajcem, Prezes Związku Podhalan w Polsce.

 

  1. Cele Konkursu:
  1. kształcenie ku wartościom konstytuującym kulturowe dziedzictwo regionalne

i narodowe,

  1. przeciwdziałanie procesowi zanikania więzi międzypokoleniowej oraz stereotypizacji kultury ludowej,
  2. kształtowanie nawyków czytelniczych i świadomego odbiorcy literatury regionalnej,
  3. kultywowanie gwary pienińskiej,
  4. wsparcie edukacji polonistycznej uczniów w zakresie pracy z tekstem oraz czytania ze zrozumieniem,
  5. rozbudzanie wyobraźni i ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży inspirowane literaturą regionalną,
  6. zachęcanie uczniów do twórczych poszukiwań poprzez stosowanie różnorodnych technik plastycznych jako środka wypowiedzi artystycznej.
  1. Konkurs przeprowadzany jest w części czytelniczej i w części plastycznej.
  2. Konkurs przeprowadzany jest w dwóch etapach:
  1. szkolnym,
  2. wojewódzkim.

 

II. Zasady uczestnictwa w Konkursie

 

  1. Konkurs przeprowadzany jest w czterech kategoriach wiekowych:
  1. uczniowie klas I – III szkół podstawowych,
  2. uczniowie klas IV – VI szkół podstawowych,
  3. uczniowie klas VII - VIII szkół podstawowych,
  4. uczniowie szkół ponadpodstawowych.
  1. W Konkursie, w każdej kategorii wiekowej, mogą uczestniczyć uczniowie niepełnosprawni.
  2. Udział uczniów w Konkursie jest dobrowolny i bezpłatny. Do pierwszego etapu Konkursu ma prawo przystąpić każdy uczeń.
  3. Uczeń przystępuje do Konkursu po podpisaniu przez rodzica oświadczeń stanowiących załącznik nr 1a do niniejszego Regulaminu oraz po zapoznaniu się rodzica z klauzulą informacyjną RODO stanowiącą załącznik nr 1f.
  4. Uczeń może wziąć udział w części czytelniczej, plastycznej lub jednocześnie w obu częściach Konkursu.
  5. Udział ucznia w części czytelniczej Konkursu polega na zapoznaniu się z tekstami literatury regionalnej wskazanymi w Regulaminie i wykonaniu zadań przygotowanych przez komisję konkursową na poszczególnych etapach Konkursu.
  6. Udział ucznia w części plastycznej Konkursu polega na zapoznaniu się z tekstami literatury regionalnej wskazanymi w Regulaminie, a następnie indywidualnym wykonaniu ilustracji do jednego z nich (format i technika dowolna).
  7. Uczniowie niepełnosprawni mogą zgłosić do Konkursu pracę plastyczną wykonaną indywidualnie lub grupowo (w zespołach maksymalnie 3 osobowych).
  8. Szkoła zgłasza udział uczniów w etapie wojewódzkim Konkursu poprzez przesłanie lub dostarczenie do organizatora, w terminie określonym w Regulaminie, oświadczeń (załącznik 1a do niniejszego Regulaminu), kart zgłoszenia uczestników (załącznik 1b do niniejszego Regulaminu) oraz odpowiednio: esejów (w wersji papierowej lub elektronicznej) i prac plastycznych.
  9. Prace plastyczne należy opisać na odwrocie, podając: imię i nazwisko ucznia, klasę, nazwę szkoły, tytuł zilustrowanego tekstu literatury regionalnej, imię i nazwisko nauczyciela przygotowującego ucznia do Konkursu.

 

III. Zasady przeprowadzania poszczególnych etapów Konkursu

 

  1. Na etapie szkolnym Konkurs przeprowadzają komisje szkolne powołane przez dyrektora szkoły.
  2. Na etapie wojewódzkim Konkurs przeprowadza komisja wojewódzka powołana przez organizatora Konkursu.
  3. Komisje szkolne i komisja wojewódzka oceniają sposób wykonania zadań konkursowych przez uczestników, zgodnie z kryteriami i skalą ocen, stanowiącymi:
  1. załącznik 1c – Kryteria i skala oceny umiejętności ucznia w części czytelniczej - przy czym, z uwagi na zróżnicowanie zadań dla poszczególnych grup wiekowych na kolejnych etapach Konkursu. Komisje oceniające umiejętności uczestników dostosowują karty oceny do wymagań regulaminowych, zachowując określone kryteria oceny i maksymalną liczbę punktów;
  2. załącznik 1d – Kryteria i skala oceny pracy literackiej (esej);
  3. załącznik 1e – Kryteria i skala oceny pracy plastycznej.
  1. Komisje szkolne i komisja wojewódzka dostosowują poziom trudności zadań oraz kryteria oceny do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych. O przyjętych zasadach informują uczestników przed rozpoczęciem Konkursu.

 

IV. Zasady kwalifikowania uczniów do etapu wojewódzkiego Konkursu

oraz przyznawania nagród

 

  1. Do etapu wojewódzkiego Konkursu komisje szkolne kwalifikują:
  1. w części czytelniczej – po dwóch uczestników z każdej kategorii wiekowej, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów;
  2. w części plastycznej – po trzy prace plastyczne z każdej kategorii wiekowej, które uzyskały najwyższą liczbę punktów.
  1. Komisje szkolne odrębnie kwalifikują do etapu wojewódzkiego uczniów niepełnosprawnych, zachowując określoną powyżej liczbę uczestników obu części Konkursu z każdej kategorii wiekowej.
  2. Komisja wojewódzka w każdej kategorii wiekowej przyznaje trzy kolejne miejsca i trzy wyróżnienia odpowiednio w części czytelniczej oraz w części plastycznej Konkursu uczniom, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów.
  3. Komisja wojewódzka odrębnie nagradza uczniów niepełnosprawnych, zachowując określone powyżej liczby nagród i wyróżnień przyznawanych w obu częściach Konkursu, w każdej kategorii wiekowej.
  4. Komisja wojewódzka przekazuje listę uczniów nagrodzonych zawierającą imię i nazwisko ucznia, nazwę szkoły oraz miejsce uzyskane w Konkursie do Kuratorium Oświaty w Krakowie, w celu opublikowania na stronie internetowej.
  5. Uczestnicy Konkursu nagrodzeni i wyróżnieni przez komisję wojewódzką otrzymują dyplomy i nagrody rzeczowe.

 

V. Terminy poszczególnych etapów Konkursu

 

  1. Etap szkolny Konkursu przeprowadzają dyrektorzy szkół w ustalonym przez siebie terminie.
  2. Kartę zgłoszenia uczestnika do etapu wojewódzkiego (załącznik 1b), oświadczenia (załącznik 1a) oraz odpowiednio: esej i prace plastyczne należy przesłać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 27 lutego 2025 r. na adres: Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Warszawy w Grywałdzie, ul. Szkolna 29, 34-450 Grywałd, tel. (0-18) 262-38-23 lub mailem: konkurscytanki@interia.pl
  3. Etap wojewódzki odbędzie się w dniu 11 marca 2025 r. o godz. 9.00 w Szkole Podstawowej im. Bohaterów Warszawy w Grywałdzie.
  4. Komisja wojewódzka ogłasza wyniki etapu wojewódzkiego na stronie internetowej organizatora oraz Kuratorium Oświaty w Krakowie.
  5.  Nagrody i wyróżnienia zostaną wręczone uczestnikom Konkursu podczas spotkania podsumowującego, którego termin zostanie podany odrębnym komunikatem.

 

VI. Organizacja etapu szkolnego Konkursu

 

  1. Za organizację etapu szkolnego Konkursu odpowiada dyrektor szkoły.
  2. Uczestnicy z każdej kategorii wiekowej przygotowują się do udziału w Konkursie, biorąc pod uwagę określony w Regulaminie wykaz literatury i zakres umiejętności.
  3. W części czytelniczej Konkursu uczniowie klas I-III szkoły podstawowej:
  1. z pomocą nauczyciela poznają teksty z „Pienińskiej czytanki” na podstawie opowiadań: Dorota Magiera „Jak się roz dzieci bawiły w blincka”, Andrzej Dziedzina Wiwer „Dziod i baba”, „Dziury”, Stanisława Wiercioch „Pastyrstwo w Pioninaf”, Józef Zachwieja Madziar „Pustelnik i zbójnik”,
  2. wybierają jedno opowiadanie, w oparciu o które przygotowują się do wykonania zadań konkursowych,
  3. przed komisją szkolną głośno czytają wybrane przez siebie opowiadanie,
  4. udzielają odpowiedzi na dwa pytania dotyczące treści opowiadania, diagnozujące poziom rozumienia tekstu (gwarą lub polszczyzną ogólną).
  1. W części czytelniczej Konkursu uczniowie:
  1. klas IV-VI szkoły podstawowej z pomocą nauczyciela poznają teksty „Pienińskiej czytanki” na podstawie opowiadań: Dorota Magiera „Jak się roz dzieci bawiły w blincka”, Andrzej Dziedzina Wiwer „Dziod i baba”, Stanisława Wiercioch „Pastyrstwo w Pioninaf”, Józef Zachwieja Madziar „Pustelnik i zbójnik”, Michał Marczak „O jednom guptasiu, co psu kozo sprzedoł”,
  2. klas VII-VIII szkoły podstawowej samodzielnie zapoznają się z wymienionymi tekstami z „Pienińskiej czytanki” na podstawie opowiadań: Stanisław Górecki „Prastaro opowieść ze Sromowiec”, Michał Marczak „Pastyrskie sobótki”, „O jednom głuptasiu, co psu kozo sprzedoł”, Józef Zachwieja Madziar „Pustelnik i zbójnik”, Stanisława Wiercioch „Pastyrstwo w Pioninaf”, opowiadanie „Św. Kinga – księżna krakowsko-sandomierska”,
  1.  rozwiązują test sprawdzający znajomość i stopień rozumienia treści ww. opowiadań, przygotowany przez komisję konkursową (uczniowie klas VII – VIII),
  2. głośno czytają wskazany przez komisję fragment jednego z wymienionych opowiadań,
  3. opowiadają treść (gwarą lub polszczyzną ogólną) – uczniowie klas IV-VI,
  4. interpretują tekst wskazanego przez komisję opowiadania (gwarą lub polszczyzną ogólną) – uczniowie klas VII-VIII.
  1. W części czytelniczej Konkursu uczniowie szkół ponadpodstawowych:
  1. samodzielnie zapoznają się z wymienionymi tekstami z „Pienińskiej czytanki” na podstawie opowiadań: Stanisław Górecki „Prastaro opowieść ze Sromowiec”, Michał Marczak „Pastyrskie sobótki”, „O jednom głuptasiu, co psu kozo sprzedoł”, Józef Zachwieja Madziar „Pustelnik i zbójnik”, Stanisława Wiercioch „Pastyrstwo w Pioninaf”, opowiadanie „Św. Kinga – księżna krakowsko-sandomierska”,
  2. przygotowują samodzielnie pracę literacką (esej) na sformułowany przez siebie lub wybrany spośród poniższych propozycji temat, związaną z kulturą góralską, inspirowaną tekstami „Pienińskiej czytanki”, a także innymi tekstami literatury regionalnej,
  1. proponowane tematy eseju:
  • W jaki sposób literatura regionalna wzbogaca polską kulturę?
  • Dlaczego warto czytać góralskie opowieści?
  • Jakie wartości prezentują teksty góralskiej epiki?
  • Tożsamość jako źródło twórczości regionalnej (w odniesieniu do literatury i innych sztuk).
  • Wczoraj i dziś w Pieninach.
  • Co urzekło Witkiewicza, Tetmajera Tischnera? O urodzie i mądrości góralskich opowieści.
  1. wymogi edytorskie: objętość pracy maksymalnie 5 stron, czcionka 12, Times New Roman, interlinia 1,5, justowanie;
  2. wymogi formalne: wykorzystane w pracy cytaty pochodzące z innych źródeł należy opatrzyć przypisami do źródła informacji (książka, publikacja w czasopiśmie, Internet), praca powinna zawierać bibliografię.
  1. W części czytelniczej Konkursu uczniowie niepełnosprawni (bez względu na kategorię wiekową):
  1. z pomocą nauczyciela poznają teksty z „Pienińskiej czytanki” na podstawie opowiadań: Dorota Magiera „Jak się roz dzieci bawiły w blincka”, Andrzej Dziedzina Wiwer „Dziod i baba”, „Dziury”, Stanisława Wiercioch „Pastyrstwo w Pioninaf”, Józef Zachwieja Madziar „Pustelnik i zbójnik”,
  2. wybierają jedno opowiadanie, w oparciu o które przygotowują się do wykonania zadań konkursowych diagnozujących poziom rozumienia tekstu, przygotowanych przez komisję w różnej formie, uwzględniającej ich indywidualne potrzeby i możliwości,
  3. w miarę posiadanych umiejętności udzielają odpowiedzi na dwa pytania dotyczące treści opowiadania, diagnozujące poziom rozumienia tekstu (gwarą lub polszczyzną ogólną).
  1. W części plastycznej Konkursu uczestnicy tworzą ilustrację do treści opowiadania wybranego przez siebie spośród wymienionych dla odpowiedniej kategorii wiekowej.

 

VII. Organizacja etapu wojewódzkiego Konkursu

 

  1. Za organizację etapu wojewódzkiego Konkursu odpowiada organizator.
  2. Uczestnicy przygotowują się do udziału w części czytelniczej, biorąc pod uwagę określony w rozdziale VI Regulaminu wykaz literatury i zakres umiejętności dla odpowiedniej kategorii wiekowej.
  1. W części czytelniczej Konkursu uczniowie klas I-III szkoły podstawowej:
  1. losują jedno spośród wskazanych na etapie szkolnym opowiadań,
  2. głośno czytają fragment opowiadania,
  3. odpowiadają na dwa pytania komisji diagnozujące poziom rozumienia tekstu (gwarą lub poprawną polszczyzną).
  1. W części czytelniczej Konkursu uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej:
  1. losują jedno spośród wskazanych na etapie szkolnym opowiadań,
  2. głośno czytają wskazany przez komisję fragment
  3. opowiadają treść gwarą,
  4. odpowiadają na dwa pytania komisji diagnozujące poziom rozumienia tekstu (gwarą lub polszczyzną ogólną).
  1. W części czytelniczej Konkursu uczniowie klas VII-VIII szkoły podstawowej:
  1. rozwiązują test sprawdzający znajomość i stopień rozumienia treści opowiadań, przygotowany przez komisję konkursową,
  2. głośno czytają fragment opowiadania wskazanego przez komisję konkursową
  3. interpretują wskazane przez komisję opowiadanie (czego nas uczy, jakie przesłanie zawiera? – gwarą lub polszczyzną ogólną).
  1. W części czytelniczej Konkursu uczniowie szkół ponadpodstawowych:
  1. prezentują przygotowany esej,
  2. głośno czytają fragment opowiadania wskazany przez komisję oraz interpretują przeczytany tekst (gwarą lub polszczyzną ogólną),
  3. wypowiadają się (gwarą lub polszczyzną ogólną) na temat literatury regionalnej, roli rodzimej gwary oraz wartości kultury góralskiej na tle kultury polskiej oraz innych wzajemnych powiązań w oparciu o przygotowaną przez siebie pracę pisemną.
  1. W części czytelniczej Konkursu uczniowie niepełnosprawni:
  1. wykonują zadania konkursowe w różnej formie, uwzględniającej ich indywidualne potrzeby i możliwości, diagnozujące poziom rozumienia tekstów wskazanych na etapie szkolnym opowiadań.
  1. W części plastycznej komisja wojewódzka ocenia ilustracje nadesłane na Konkurs.
  2. Komisja wojewódzka dokonuje oceny materiałów nadesłanych lub dostarczonych na Konkurs, o których mowa w rozdziale II pkt 9 Regulaminu.

 

VIII. Postanowienia końcowe

 

  1. Regulamin Konkursu jest dostępny na stronie internetowej organizatora https://spgrywald.kroscienko.pl oraz Kuratorium Oświaty w Krakowie www.kuratorium.krakow.pl – zakładka: Rodzice i uczniowie – Pozostałe formy współzawodnictwa uczniów.
  2. Kwestie nieuregulowane niniejszym Regulaminem rozstrzyga organizator Konkursu.
  3. Szczegółowych informacji w sprawie Konkursu udziela: Władysław Bąk - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Grywałdzie, tel. (0-18) 262-38-23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 1a

Ja, niżej podpisany/a ……………………………...…………………………....………………….., (imię i nazwisko)

 

zamieszkały/a ………………..…………………………………..……….………………………… (adres)

 

  1. Oświadczam, że zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 2016 r.)

 

  1. wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych mojego

 

dziecka  .......................................………………………...................................................................

(imię i nazwisko)

 

ucznia  ..............................................................................................................................................

(nazwa szkoły)

 

do celów związanych z jego udziałem w Konkursie Czytelniczo – Plastycznym II „Góralskie Cytanie” Gwarowych Tekstów Literatury Regionalnej Pienin w roku szkolnym 2024/2025.

 

………………………………………………..

Podpis

 

 

  1. wyrażam zgodę na publikowanie na stronie internetowej organizatora konkursu oraz na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Krakowie imienia i nazwiska, nazwy szkoły mojego dziecka oraz miejsca uzyskanego w konkursie oraz wizerunku dziecka – uczestnika konkursu na stronie internetowej organizatora konkursu

 

 

………………………………………………..

Podpis

 

  1. wyrażam zgodę do nieodpłatnego korzystania z majątkowych praw autorskich mojego dziecka do pracy konkursowej na następujących polach eksploatacji:
  1. wykorzystania na stronie internetowej organizatora konkursu,
  2. wystawienia pracy konkursowej w ramach wystawy pokonkursowej

 

………………………………………………..

Podpis

 

 

  1. Oświadczam, że zapoznałem/zapoznałam1 się z regulaminem Konkursu i akceptuję jego postanowienia.

 

………………………………………………..

Podpis

 

Załącznik 1b

Karta zgłoszenia

Konkurs Czytelniczo - Plastyczny

II „GÓRALSKIE CYTANIE”

Gwarowych Tekstów Literatury Regionalnej Pienin

 

Etap wojewódzki - rok szkolny 2024/2025

 

Szkoła wypełnia odrębną kartę dla każdego uczestnika.

 

część czytelnicza

 

część plastyczna

 

 

/zaznacz właściwe/                            

                                                                                             

  1. Imię (imiona) i nazwisko ucznia: ............................................................................................
  2. Klasa:........................................................................................................................................
  3. Typ szkoły: …………………………………………………………………………………..
  4. Nazwa szkoły:..........................................................................................................................
  5. Adres szkoły:…………………………………………………………………………………
  6. Tytuł oraz autor opowiadania/tekstu:………………………………………………………
  7. Tytuł zilustrowanego tekstu literatury regionalnej:…………………………………………..
  8. Tytuł eseju:…………………………………………………………………………………...

tak

 

nie

 

  1. Uczeń niepełnosprawny:

 

  1. Imię i nazwisko nauczyciela przygotowującego ucznia do konkursu:……………………….

 

 

Data:                                                                              Podpis zgłaszającego (dyrektora szkoły)

 

         ……………………………………….                            ………………………………..

 

 

 

Kartę zgłoszenia uczestnika do etapu wojewódzkiego (załącznik 1b), oświadczenia (załącznik 1a) oraz odpowiednio: esej i prace plastyczne należy przesłać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 27 lutego 2025 r. na adres: Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Warszawy w Grywałdzie, ul. Szkolna  29, 34-450 Grywałd, tel. (0-18) 262-38-23 lub mailem: konkurscytanki@interia.pl

 

 

 

 

 

Załącznik 1c

KRYTERIA I SKALA OCENY UMIEJĘTNOŚCI UCZNIA

W CZĘŚCI CZYTELNICZEJ

 

L.p.

 

Kryteria oceny

 

Maksymalna liczba punktów

I.

CZYTANIE TEKSTU

1.

płynność czytania

0-2

2.

prawidłowy akcent

0-1

3.

czystość gwary

0-3

II.

OPOWIADANIE TEKSTU

1.

znajomość tekstu i płynność opowiadania

0-3

2.

spójność i logiczne uporządkowanie wypowiedzi

0-2

3.

poprawność językowa gwary lub polszczyzny ogólnej (czystość języka, akcent, modulacja głosu)

0-5

4.

umiejętność interpretowania tekstu

(np. zaciekawienie treścią, budowanie napięcia)

0-3

III.

WYPOWIEDŹ UCZESTNIKA NA TEMAT LITERATURY REGIONALNEJ

1.

znajomość twórców literatury regionalnej

0-4

2.

określenie roli i znaczenie literatury regionalnej dla kształtowania i podtrzymywania tożsamości regionalnej

0-5

3.

prezentacja eseju

0-4

4.

umiejętność określenia wartości kultury góralskiej na tle kultury polskiej w oparciu o przygotowaną pracę literacką

0-5

 

Uwaga: Komisje oceniające umiejętności uczestników na poszczególnych etapach Konkursu dostosowują karty oceny do wymagań regulaminowych dla danej kategorii wiekowej, zachowując określone kryteria oceny i maksymalną liczbę punków.

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 1d

 

KRYTERIA I SKALA OCENY PRACY LITERACKIEJ (ESEJ)

 

L.p.

 

Kryteria oceny

 

Maksymalna liczba punktów

Uwagi do oceny pracy

1.

 

zgodność treści pracy z tematem

 

0-2

- praca zgodna z tematem: 2 pkt.

- praca częściowo zgodna z tematem: 1 pkt

- praca niezgodna z tematem: 0 pkt.

2.

oryginalność ujęcia tematu

0-2

 

3.

wartość merytoryczna pracy

0-4

 

 

sformułowanie tezy, umiejętność uzasadnienia swojego stanowiska poprzez dobór argumentów (przykładów, faktów), dostrzeganie powiązań przyczynowo - skutkowych, formułowanie trafnych wniosków

0-8

- poprawne sformułowanie tezy: 0-1 pkt

- dobór argumentów uzasadniających prezentowane stanowisko: 0-3 pkt.

- dostrzeganie powiązań przyczynowo – skutkowych: 0-2 pkt.

- formułowanie trafnych wniosków: 0-2 pkt.

4.

umiejętność wykorzystania literatury regionalnej oraz tekstów źródłowych w opracowaniu tematu – różnorodność i trafność doboru materiałów

0-4

- właściwy dobór tekstów

- wykorzystane cytaty są skomentowane

5.

celowe wprowadzenie do wypowiedzi opowiadania,  opisu,  refleksji,  relacji

0-2

- 2 pkt. przyznaje się za wprowadzenie

co najmniej 2 różnych form

6.

subiektywny charakter wypowiedzi

0-3

- ujawnienie autorskiego „ja”- 1 pkt

- zaznaczenie własnego punktu widzenia –

1 pkt

- komentowanie przytoczonych przykładów –

1 pkt

7.

kompozycja pracy oraz poprawność językowa, stylistyczna, składniowa,  ortograficzna i interpunkcyjna

0-7

- trójdzielność  kompozycji: 0-1 pkt

- poprawność językowa: 0-1 pkt (dopuszcza się złamanie jednej zasady)

- poprawność składniowa: 0-1 pkt (dopuszcza się złamanie jednej zasady)

- poprawność  ortograficzna: 0-2 pkt.

(2 pkt. za bezbłędny zapis ortograficzny, 1 pkt za złamanie jednej zasady)

- poprawność interpunkcyjna: 0-2 pkt. (dopuszcza się  złamanie jednej  zasady)

8.

zgodność z wymogami edytorskimi i formalnymi

0-7

- zastosowanie przypisów: 1 pkt

- sporządzenie bibliografii: 1 pkt

- objętość pracy do pięciu stron: 1 pkt

- rodzaj czcionki (Times New Roman): 1 pkt

- rozmiar czcionki (12): 1 pkt

- interlinia 1,5 - 1 pkt

- justowanie tekstu: 1 pkt

Liczba punktów możliwych do uzyskania:

39

Łączna liczba punktów uzyskanych przez ucznia:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik 1e

KRYTERIA I SKALA OCENY PRACY PLASTYCZNEJ

 

L.p.

 

Kryteria oceny

 

Maksymalna liczba punktów

1.

zgodność pracy z treścią opowiadania

0-2

2.

kompozycja pracy

0-4

3.

zastosowana technika plastyczna

0-5

4.

wkład samodzielnej pracy ucznia

w wykonanie ilustracji

0-5

5.

walory artystyczne i estetyczne pracy

0-4

Liczba punktów możliwych do uzyskania:

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1f

Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych

 

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO), informuję, iż:

Administrator danych:

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Warszawy w Grywałdzie, ul. Szkolna 29, 34-450 Grywałd.

Inspektor ochrony danych:

Kontakt z Inspektorem ochrony danych tel. 730 503 526 e-mail.inspektor@cbi24.pl

Cel przetwarzania danych, oraz podstawa prawna:

Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu: organizacji i przeprowadzenia Konkursu Czytelniczo-Plastycznego II „Góralskie Cytanie” Gwarowych Tekstów Literatury Regionalnej Pienin w roku szkolnym 2024/2025 zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.).

Prawnie uzasadniony interes:

Nie dotyczy.

Odbiorcy danych:

Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będzie: Szkoła Podstawowa im. Bohaterów Warszawy w Grywałdzie, Kuratorium Oświaty w Krakowie.

Przekazywanie danych do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej:

Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.

Okres przechowywania danych osobowych:

Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat – do 31 grudnia 2030 r. z zastrzeżeniem, że po upływie tego okresu będą podlegać ekspertyzie przeprowadzonej przez właściwe archiwum państwowe.

Prawo dostępu do danych osobowych:

Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo sprostowania, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu.

Prawo cofnięcia zgody:

Posiada Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego:

Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO: Biuro Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, tel.: 22 531 03 00, fax.: 22 531 03 01, email: kancelaria@uodo.gov.pl.

Konsekwencje niepodania danych osobowych:

Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem, a ich niepodanie będzie skutkowało uniemożliwieniem udziału Pani/Pana dziecka w Konkursie Czytelniczo-Plastycznym II „Góralskie Cytanie” Gwarowych Tekstów Literatury Regionalnej Pienin w roku szkolnym 2024/2025.

 

Zautomatyzowane podejmowanie decyzji, profilowanie:

Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane.

 

Regulamin i załączniki:

https://docs.google.com/document/d/1BwLZEiYU2cQQNSPLy2PZd6rhbkO5Tk4A/edit?usp=sharing&ouid=103597099661461138532&rtpof=true&sd=true

14410